vrijdag 6 maart 2015

WMO en minima (2)

Op 26 januari schreef ik een blog over minima en de bekostiging van voorzieningen als mensen te maken krijgen met een beperkingen. De lijst met algemene voorzieningen is namelijk in de loop der jaren steeds langer geworden en daardoor kan voor steeds minder zaken een beroep gedaan worden op de WMO. Ik vroeg het college van B&W of in geval van nood dan een beroep gedaan kan worden op de bijzondere bijstand. Dat blijkt niet het geval. Op beide zaken kan ik helaas geen invloed uitoefenen. Het is regelgeving die wettelijk is vastgelegd.
Toch werd ik ook enigszins gerustgesteld. In de beantwoording van het college (link) lees ik terug dat altijd onderzocht moet worden of een voorziening ook algemeen gebruikelijk is voor de betreffende specifieke aanvrager.  Daarbij speelt o.a. een rol of een gezonde persoon, ook gelet op de individuele omstandigheden, waaronder leeftijd, over de voorziening zou beschikken.
Feit blijft echter dat er niet naar inkomen gekeken mag worden in de WMO. Als WMO en de bijzondere bijstand beiden geen oplossing bieden voor de bekostiging van benodigde voorzieningen in geval van beperkingen, dan resteert slechts een lening bij de Kredietbank West-Brabant. Erg zuur, maar ik sta helaas met lege handen.

De beantwoording van mijn vragen hierover aan B&W is te vinden via:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten