zaterdag 28 maart 2015

Afgeknapt op politieke cultuur

Zeer zeeeeer spijtig; onze Marjan den Bok is gestopt als burgerraadslid. Op 21 juni 2013 meldde ze zich – uit het niets - op het gemeentehuis bij een bijeenkomst die mensen moest prikkelen politiek actief te worden. Ze viel voor Progressief Altena, werd lid van de steunfractie, las alle stukken op het gebied van zorg, onderwijs en welzijn, zat op de publieke tribune en had eind 2013 helemaal zin in een raadszetel. Vol overgave ging ze de verkiezingscampagne in. Als vierde op de lijst viel ze echter net buiten de boot. Maar niet getreurd. Meedoen als burgerraadslid zag ze ook helemaal zitten. Sinds april 2014 had ik haar aan mijn zijde. Ze las alles kritisch, nam voortvarend de transitie jeugd, het onderwijs en de volksgezondheid voor haar rekening en voorzag op de resterende onderwerpen mijn inbreng van commentaar. Daarnaast was ze nagenoeg altijd van de partij als we met Progressief Altena werkbezoeken aflegden of anderszins activiteiten ondernamen. PA had aan haar een zeer waardevolle collega met grote ervaring op het gebied van vergaderen en het beoordelen van beleid. Toch knapte ze af. Nee, niet op PA, want ze blijft even bevlogen als voorheen deel uit maken van de steunfractie. Marjan knapte af op de vergadercultuur in de raadscommissie. Op het politieke spel, de sfeer en de manier van vergaderen. Ik kan me dit heel goed voorstellen en ik weet ook dat Marjan niet de enige is die hierom de politiek verlaat. Het baart me zorgen, want zullen er in de toekomst nog wel voldoende mensen zijn die politiek willen bedrijven als het blijft gaan zoals het gaat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten