zondag 1 maart 2015

Standpunt oppositie genegeerd

Op woensdag 25 februari ontvingen de fractievoorzitters een schrijven waarin nadrukkelijk hun goedkeuring werd gevraagd voor een tekst over de samenwerking in Altena. Die tekst zou deel uit gaan maken van een openbare raadsinformatiebrief van de drie colleges aan de raden in Aalburg, Werkendam en Woudrichem.
“Het standpunt” van de gemeenteraad van Werkendam inzake de samenwerking met de gemeenten Aalburg en Woudrichem was tot op dat moment alleen in vertrouwelijkheid besproken. Netjes dus dat de  fractievoorzitters vooraf gevraagd werd om toestemming voor de openbaar te maken tekst. We werden geacht “voor aanstaande vrijdag 6 maart 12.00 uur” te reageren. Omdat 6 maart blauw en vet gedrukt was, bleef dat hangen.
De tekst was in mijn ogen teveel eenzijdig het standpunt van de coalitiepartijen. Ik zocht daarom contact met mijn fractiegenoten en met collega-oppositiepartij CU. Met elkaar kwamen we tot een zin die wat ons betreft toegevoegd zou moeten worden aan de brief. Vrijdag 27 februari om half twee stuurde ik die naar het presidium en het college. Een uur later kreeg ik de eerste signalen dat de betreffende brief – zonder de door ons gewenste toevoeging – openbaar gemaakt was. Ik verzocht per ommegaande om intrekking van de brief. Dat was echter niet meer mogelijk. “Helaas”, de datum van 6 maart, had 27 februari moeten zijn. Excuses. Maar ja, daar koop ik niks voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten