vrijdag 3 december 2010

Combinatiefuncties

Ruim een jaar geleden heb ik stevig ingezet op het binnenhalen van de combinatiefuncties. (zie ook blogs in 2009 van 25/8, 21/9, 23/9 en 23/10). Die extra formatieplaatsen die ingezet kunnen worden voor sport en cultuur op scholen en bij verenigingen komen er. Het gaat alleen tergend langzaam. De tijdelijke ambtenaar die de kar trok is namelijk vertrokken en ineens lijkt niemand (?) meer te weten waarop je deze extra krachten in kunt zetten, getuige een uitspraak van de wethouder. Een vreemde zaak aangezien een jaar geleden talloze mogelijkheden de revue passeerden. Om er een paar te noemen: sportverenigingen kunnen de functionarissen inzetten voor trainingen pal na schooltijd, scholen kunnen hun gymlessen professionaliseren, er kan een brug geslagen worden tussen muziekverenigingen en scholen, schoolzwemmen kan tegen lagere kosten gerealiseerd worden, er kunnen activiteiten gerealiseerd worden vanuit de buitenschoolse opvang, enz. enz. Zowel verenigingen als scholen kunnen gebruik maken van deze Impuls Brede Scholen, Sport en Cultuur. Kom op! Overstelp de wethouder met concrete aanvragen en laat merken dat er wel degelijk ideeën zijn voor de inzet van de combinatiefunctionarissen!! In ruim een jaar tijd kan dit toch niet ineens veranderd zijn?

2 opmerkingen:

  1. René van der Giessen4 december 2010 om 00:32

    Ik begrijp niets van de opmerking dat 'ineens niemand weet waarop de combinatiefunctionarissen moeten worden ingezet'. Ik denk dat de wethouder en de ambtenaren dat heel goed weten. Vanuit de sport zijn er meerdere concrete voorstellen gedaan, ook op de recent gehouden informatieavond. 'Wij van SSS' hebben ons sterk gemaakt voor de komst van combinatiefunctionarissen, hebben zelfs een dreigend 'nee' van het vorige college weten om te buigen in een 'ja', en hebben zelfs nog deze week een meer dan concreet voorstel gestuurd naar de wethouder als het gaat om de aansturing en de eerste stappen die de combinatiefunctionaris zou kunnen gaan zetten. Dat niemand iets weet gaat er bij mij echt niet in. Dat er wellicht enige drempelvrees is kan ik me voorstellen, het is iets nieuws, er is geen gespreid bedje, maar uiteindelijk gaat toch het Engelse gezegde op: the proof of the pudding is in the eating. Beginnen dus met alle kennis die voorhanden is, de ervaring komt dan vanzelf.

    René van der Giessen
    Voorzitter Sportvereniging SSS Nieuwendijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. René,

    Ik ben erg blij met je reactie op mijn blog. Ik kon me ook helemaal niet voorstellen dat er geen plaatjes (meer) zouden zijn van de inzet van de toekomstige combinatiefunctionarissen. Net als jij vermoed ik dat het alles te maken heeft met drempelvrees, nieuwigheid en onbekendheid, aangevuld met het probleem van ‘te weinig tijd om het gedegen in te vullen’. Niet dralen, maar gewoon beginnen aan zaken die er concreet liggen en van lieverlee verder uitbouwen zou ik zeggen. Net als voorheen zitten we wat betreft de combinatiefuncties helemaal op één lijn. In mijn ogen had wethouder Van der Ven ook helemaal ongelijk toe hij suggereerde dat we misschien wel bezig waren om de combinatiefuncties van bovenaf op te leggen. Jouw reactie getuigt precies van het tegendeel!

    Corine

    BeantwoordenVerwijderen