donderdag 14 januari 2010

Lessenserie politiek door PvdA afgesloten

Artikel uit Altena Nieuws van de hand van Corine Koek-Maasdam

WERKENDAM, 14 jan ’10 – In april 2008 startten Bert van Seters en Corine Verweij, beiden raadslid voor de Partij van de Arbeid, hun lessenserie politiek op basisscholen in de gemeente Werkendam. Volgende week bezoeken zij met de allerlaatste klassen het gemeentehuis. Bert en Corine stoppen ermee.

Corine Verweij vertelt: “We hebben in deze bijna twee jaren 19 groepen bezocht, vrijwel elke keer groep 8. De serie bestaat uit vier lessen: in les 1 vullen de kinderen een enquête in. Ze geven aan wat voor hen belangrijk is en beoordelen andere onderwerpen met een cijfer. Enkele thema’s die aan de orde kwamen waren voorzieningen in de dorpen, inrichting groene ruige speelruimte en activiteiten in schoolvakanties. In les 2 kregen ze de uitslag van de enquête, en werd een PowerPoint presentatie over gemeentepolitiek getoond. Hierin werden de lagen in de besturen duidelijk gemaakt, welke politieke partijen er zijn, met foto’s van de fractieleden. Ter afsluiting volgde een quiz over de diapresentatie. In les 3 volgde het raadsspel, een nabootsing van een raadsvergadering. Er was in die vergadering zogenaamd € 10.000 te verdelen, de kinderen werden opgedeeld in partijen met elk hun eigen standpunt. De opdracht was om er met elkaar uit te komen, met Bert in de rol van wethouder en ikzelf in de rol van burgemeester. Voor les 4 togen we naar het gemeentehuis, waar de kinderen de uitslag van de enquête overhandigden aan het college en waar ze een rondleiding kregen.”
Van Seters besteedde per groep zo’n 4,5 uur, Corine Verweij 12 uur. De vraag is natuurlijk: waarom? Corine Verweij: “Ten eerste om informatie te verzamelen wat voor kinderen belangrijk is, via een enquête. Ten tweede om kinderen al jong kennis te laten maken met politiek, het zijn tenslotte de toekomstige stemmers in de gemeente. Het wegwijs maken in het besturen van een gemeente hoort ook bij dit punt; het geeft beeldvorming. Het bezoek aan het gemeentehuis was bijvoorbeeld een eyeopener, voor zowel de kinderen als voor de begeleidende docenten en ouders. Ten derde kun je zo je jeugdbeleid vormgeven, dus de kinderen jong betrekken bij de politiek en via hen de ouders bereiken.
Op school werden deze lessen niet gegeven vanuit de PvdA-optiek. De andere partijen zijn meegenomen in de presentatie en de lessen zijn algemeen.” Met een grijns: “Natuurlijk hebben we bij de laatste les wel een foldertje van de PvdA meegegeven, maar meer niet.” Van Seters: “Dat was een beetje onbelangrijk in dit geheel.”
Opvallend in de lessenserie was dat er informatie naar voren is gekomen die beiden niet verwacht hadden. Beiden: “Het sterkste punt op alle scholen was de ontevredenheid over de verlichting in de brandgangen en het is dus leuk om te zien dat de gemeente onlangs de actie brandganglampen heeft gehouden. Dat is toch mede een effect van de uitkomst van de enquête geweest. Het college is daar echt serieus mee omgegaan.” Andere items die naar voren kwamen waren het permanent groot enthousiasme voor de groene ruige ruimtes, het hoge percentage sportende kinderen, het enthousiasme van de kinderen en het laten zien, dat politiek ook leuk kan zijn
Beiden zijn heel tevreden over de lessenserie en ze vinden dan ook dat het project voortgang verdiend, het is zonde als het stopt. Van Seters: “Maar het is wel zinvol om het een paar jaar stil te leggen, denk ik, qua informatie verzamelen is alles wel in beeld en redelijk compleet. Na een tijdje kun je dan door met andere informatie.” Voornaamste reden om nu te stoppen is dat Van Seters (70) uit de politiek stapt en dus is Corine Verweij haar ‘maatje’ kwijt. Van Seters: “Ik heb er echt van genoten, het was een positieve ervaring. Ik heb ook bewondering gekregen voor het onderwijzend personeel, hoor. De kinderen gaven me een goed gevoel, ik heb het volste vertrouwen in de komende generatie.”Corine Verweij: “Het was een superleuk project, maar na 19 keer ga je een beetje op de automatische piloot, wat niet goed is voor het project, de kinderen en mezelf. Misschien dat ik het over een paar jaar weer oppak, maar zeker niet alleen. Het project moet eigenlijk wel doorgaan. Echt op iedere school werd gevraagd of we weer terugkwamen. Het zou eigenlijk overgenomen moeten worden door de gemeente. Het is een vorm van goodwill voor gemeentepolitiek en gemeentelijk werk. Het is gemeentebreed dus zou breed gedragen moeten zijn. Ook de informatieverzameling is van belang voor de gemeente.” Van Seters: “Je moet bij het kind beginnen, je imago oppoetsen, het zou dan over een tijd interesse in de politiek kunnen krijgen.”
Een win-win-win situatie dus, voor zowel de politieke partijen, de gemeente en natuurlijk de kinderen zelf. Wie pakt de handschoen op?

1 opmerking:

  1. marianneaalfs@hotmail.com29 juni 2012 om 14:44

    Goedemiddag, Ik ben student aan de PAbo in Assen en heb as dinsdag een les over de gemeente. Volgens de methode bij de tijd. Kan maar weinig informaite vinden over gemeentes. Ik was even aan het googelen en toen kwam ik bij het raadsspel. Klinkt heel erg leuk en is ook heel erg leerzaam voor de kinderen om dit met ze te doen. Het idee is erg leuk, nu de uitvoering nog. ... Ik zou graag, als dat mogelijkis, meer informatie willen over het raadsspel. Misschien kan ik het dan eens een keer gaan spelen in mijn groep 7.

    Met vriendelijke groet (Bijna afgestudeerde) juf marianne

    BeantwoordenVerwijderen