zondag 6 mei 2018

Burgercollege

Het is gewoon een grote schande hoe weinig ik geblogd heb de afgelopen weken. Feit wil wel dat er op het gebied van de gemeentepolitiek ook weinig te melden was. De schaarse dingetjes had ik echter wel mee moeten nemen. Nu de negen weken durende grote verbouwing van ons huis en een vakantie achter de rug zijn, zal ik de draad weer consequenter op gaan pakken. Om te beginnen met het volgende:
Op de vroege zaterdagochtend was ik samen met de drie fracties van Progressief Altena in gesprek met burgerinitiatief-Altena. Dat wil zeggen met hun vier vertegenwoordigers die zich al anderhalf jaar onvermoeibaar, en min of meer tegen de stroom in, hard maken voor meervoudige democratie. Hun eerste idee om de gemeenteraad van Altena uit te breiden met 31 leden, heeft plaats gemaakt voor het vormgeven van een burgercollege met vertegenwoordigers uit de kernen en maatschappelijke sectoren. In gesprekken met alle fracties geven zij daar meer handen en voeten aan. Hoewel ik nog steeds twijfel of het realiseerbaar is, wil ik het wel degelijk een kans geven. Hoe mooi zou het zijn als iedere kern straks een soort “dorpshoofd” (mijn woord) heeft die wensen, belangen, knelpunten, enz van de inwoners weet te verzamelen en met een advies, vertaald weet neer te leggen bij de gemeenteraad. Het vergroot betrokkenheid bij besluitvorming en beleid en kan maken dat er meer mét elkaar dan vóór elkaar bepaald wordt hoe het moet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten