woensdag 8 maart 2017

Toontje Sprenger Pluim gekregen!

Vanmorgen mocht ik de Toontje Sprenger Pluim in ontvangst nemen. Deze wordt jaarlijks op Internationale Vrouwendag uitgereikt aan een vrouw in Altena die politiek haar sporen verdiend heeft. Superblij en trots natuurlijk. Maar ook erg onwennig. Als politica sta ik regelmatig in de schijnwerpers, maar dan gaat het altijd over een ander, over iets anders. Nu ging het over mezelf. Nu werd de lamp op mij als persoon gezet. En dat brengt me behoorlijk van slag.
 Wat ik zou gaan doen om meer vrouwen politiek actief te krijgen, was de vraag die mij gesteld werd. Ik vertelde hoe het mezelf vergaan was. Hoe ik indertijd gevraagd ben. Hoe mensen in mij geloofden Hoe eng ik het vond (en soms nog vind) , hoe – zeker in de beginjaren - het zweet me uitbrak en m’n hart een paar keer oversloeg als ik “dreigde” in de raad(scommissie) het woord te krijgen. Maar dat het me veel krachtiger gemaakt heeft, dat het veel kennis en veel contacten heeft gebracht en vooral dat het een manier is om mensen een stem te geven en om iets bij te dragen aan de samenleving.
Ik denk dat het belangrijk is dat politieke vrouwen vertellen wat hen beweegt, wat het hen brengt en dat ze eerlijk zijn in wat het hen “kost”. Daarnaast heb ik een beroep gedaan op alle getalenteerde vrouwen die aanwezig waren op het Toontje Sprenger ontbijt en op de inspirerende vrouwen die zoveel bijgedragen hebben in en aan de visiegroepen op weg naar één Altena. Waarom worden zij niet politiek actief? Wat houdt hen tegen? En hoe zou de politieke arena moeten veranderen, willen zij daar een bijdrage aan gaan leveren? Vrouwen zouden daar met elkaar beslist eens over moeten nadenken.
Al bijna van het podium af, bedacht ik dat er in 2018 weer een Toontje Sprenger Pluim uitgereikt gaat worden. Ik vind dat deze naar Hannie Visser-Kieboom moet gaan. Als geen ander is zij in Altena actief voor de vrouwenzaak. Zij boort talenten aan, organiseert zaken voor vrouwen, is zelf raadslid geweest en momenteel al jarenlang bestuurder bij het waterschap, bij een woningcorporatie en nog veel en veel meer. Als iemand de pluim verdient, is het Hannie wel. De aanwezigen op het Toontje Sprenger ontbijt waren het allemaal met mij eens. Nu nog een manier vinden om de pluim daadwerkelijk aan Hannie toe te kennen….. Ze is immers zelf de bedenker en uitvoerder van de pluim.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten