dinsdag 21 maart 2017

Besturingsfilosofie en dienstverleningsconcept

Een “werksessie” om de besturingsfilosofie en het dienstverleningsconcept te toetsen aan de vastgestelde Toekomstvisie voor Altena: wat moest ik daar nu mee? De stukken sloten prima aan op de visie en zouden vervolgens ook nog besproken gaan worden in de fusieraad. Toch besloot ik gisteravond te gaan. In de fusieraad zou ik eventuele wijzigingen namelijk alleen maar met een amendement voor elkaar kunnen krijgen. Tijdens de “werksessie” kon ik in het voortraject signalen meegeven. Ik heb de volgende opmerkingen geplaatst bij de uitgangspunten die geformuleerd werden voor de besturingsfilosofie en het dienstverleningsconcept:
·         We willen straks aanwezig en zichtbaar zijn in onze 21 kernen. Maar hoe gaan we dat doen? Minimaal een dagdeel fysiek aanwezig in iedere kern? Wat mij betreft wel.
·         Wat betekenen de uitgangspunten voor de huisvesting van de gemeente? Wat mij betreft wordt er geen nieuw gemeentehuis gebouwd.
·         Iedereen moet de stukken kunnen begrijpen, dus maak duidelijk wat een meervoudige democratie is. En Code Oranje (maar ook wat besturingsfilosofie en dienstverleningsconcept is).
·         Waarom gaan we onze inwoners niet via internet raadplegen over te nemen besluiten?
·         Vergeet senioren, laaggeletterden, vluchtelingen, digibeten, enz. niet als de dienstverlening sterk digitaal wordt ingericht.

Ik ben benieuwd wat ik straks terug zal zien in de uiteindelijke stukken die voorgelegd worden aan de fusieraad (= gezamenlijke vergadering van de raden van Aalburg, Werkendam en Woudrichem).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten