zondag 4 januari 2015

Terugblik 2014

2014 ligt alweer vier dagen achter ons, maar toch heb ik behoefte even terug te blikken alvorens met een nieuw politiek jaar van start te gaan. Een jaar dat hopelijk minder pittig zal zijn dan het vorige.
Het begon natuurlijk met de verkiezingen. Als lijsttrekker van een partij met een nieuwe naam stond ik voor geheel nieuwe uitdagingen en kwam ik behoorlijk aan de beurt. Dat resulteerde op 14 maart in een teleurstelling voor wat betreft het behaalde aantal stemmen, maar tegelijkertijd blijdschap over het behoud van het aantal zetels.  De onderhandelingen op weg naar een coalitie waren vervolgens van korte duur. Zonder opgaaf van reden werden we buiten spel gezet.
Het comité Potters werd actief en de bestuursopdracht P&O klapte. Dat resulteerde in meer en meer verhalen over gebeurtenissen op het gemeentehuis. Samen met mijn partijgenoten en met de CU zette ik alles op alles om eindelijk mijn vingers achter zaken te krijgen die me al jaren machteloos deden voelen. Achter gesloten deuren volgden zeer vele gesprekken, maar tot openbaarheid kwam het niet. De coalitiepartijen sloten de gelederen.
De vakantie naderde. Daags voor mijn vertrek kondigde Carla Breuer aan elders burgemeester te worden en tevens een ‘beginnende’ relatie te hebben met de gemeentesecretaris. Er viel veel op z’n plek. Ik volgde het vanaf mijn vakantieadres en mailde me als fractievoorzitter drie slagen in de rondte naar de pers en naar mijn fractiegenoten.
Het werd september. Werkendam had een nieuwe burgemeester nodig en de fractievoorzitters mochten daarom verschillende keren naar De Bosch voor gesprekken met de Commissaris van de Koning. Op 1 oktober begon Sjoukje Haasjes. Met ook nog een interim gemeentesecretaris en een kanteling in de zaak Jan Potters kon ik een heleboel onrust en stress achter me laten en eindelijk weer alleen focussen op zaken die voor onze inwoners echt van belang zijn: de drie decentralisaties. Honderden pagina’s nam ik door. In de raadswerkgroep die zich met de 3 D’s bezig hield, zette ik mijn stempel en tijdens de besluitvorming in de raad wist ik – namens Progressief Altena – kleine verbeteringen te bewerkstelligen op twee van de drie decentralisaties. Een mooie en zeer welkome afsluiting van een heftig jaar.

En dan is het 2015. De drie decentralisaties lijken op papier goed geregeld, maar in praktijk zal moeten blijken of dat ook echt zo is. Ik zal er scherp op zijn. In het eerste kwartaal zal naar verwachting ook de richting van bestuurlijk Altena bepaald worden. Daarnaast zullen ook de laatste woorden nog niet gezegd zijn over de brede scholen, de vermaledijde kunstgrasvelden, het onderhoud van groen en grijs en nog heel veel meer. Ik ga er weer voor, inmiddels wijzer en meer ervaren als fractievoorzitter. In die zin heeft de harde leerschool van politiek 2014 zeker z’n vruchten afgeworpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten