donderdag 15 april 2010

Van rust en debattraining

Het is zo rustig in politiek Werkendam dat je gewoon begint te twijfelen of het allemaal wel klopt. Of je niks over het hoofd ziet. Het duurt weer een paar weken tot de volgende raadscyclus, post komt er hoegenaamd niet binnen en de tijdschriften met achtergrondinformatie zijn inmiddels allemaal doorgenomen. Wat wel volop aan de gang is, is het inwerkprogramma voor raads- en burgerleden. Als beginner pikte ik vier jaar geleden zo’n beetje alles mee. Nu ben ik wat selectiever. Voor de avond over financiĆ«n, twee weken geleden had ik me opgegeven, maar haakte ik halverwege af omdat het wel erg bekend voorkwam. Gisteravond heb ik meegedaan aan de tweede avond over “debatteren voor raadsleden”. Over drie verschillende onderwerpen bereidden de 18 aanwezige raads- en burgerleden uit Aalburg, Woudrichem en Werkendam een betoog voor van 2 minuten om vervolgens in de “tweede termijn” met elkaar in debat te gaan. Idee was om daarbij zoveel mogelijk gebruik te maken van verschillende debat- en reactietechnieken: generalisatie, gezagsargumenten, onbewezen uitspraken doen, transformatie, ontgiften, identificatie, reflectie, enz. enz. Hoewel niet bewust, blijkt iedereen toch aardig wat van alle mogelijke technieken toe te passen. Zeer leerzaam om ze allemaal eens “op een rijtje” te krijgen en handvaten aangereikt te krijgen over hoe te reageren als een ander je politiek op zekere wijze benaderd. Volgende week de derde avond in deze serie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten