donderdag 22 april 2010

Mediatraining

"Jullie WMO-loket heeft banden met Al-Kaida. Wat is daarop uw reactie?" was de vraag die een 'journalist' op mij afvuurde terwijl aan cameraman op mij inzoomde. Ik begon goed met te stellen dat dit een zeer ernstige zaak was die absoluut nader onderzocht moest worden. De 'journalist' wist echter van geen ophouden en vuurde de ene na de andere vraag op mij af, insinueerde van alles en nog wat en probeerde me permanent woorden in de mond te leggen. Ik zette me schrap, probeerde hem vooral met zijn vragen bij me vandaan te houden en er niet in te stinken. Effect: een opname van iemand die duidelijk een 'bloedhekel' heeft aan de journalist. Conclusie: inhoudelijk niet verkeerd, maar geen rekening gehouden met de indrukken die de televisiekijker opdoet.

Dit was wat ik gisteravond o.a. mocht ervaren bij de mediatraining voor raadsleden. Het heeft me vooral gesterkt in mijn idee dat ik bij televisiecamera's uit de buurt moet blijven. Mocht het me onverhoopt toch een keer gebeuren dan hoop ik te kunnen reageren a.d.h.v. de volgende tips:
# bepaal je kernboodschap en kom daar steeds weer bij terug
# begin eventuele schade gelijk te repareren bijv door medeleven te tonen.
# geef geen lange antwoorden. Die geven de journalist veel bagage en veel gelegenheid slimme vragen te bedenken
# als een journalist een stelling poneert, reageer dan met: 'wat is uw vraag?'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten