zondag 11 februari 2018

Bezoek aan Werkendamse haven

Met Progressief Altena was ik te gast CCM3 en bij Werkendam Maritime Industries (WMI). We spraken onder andere over de obstakels die er zijn om aan (goed) personeel te komen. De files op de A27 en het beperkte openbaar vervoer werken daar niet aan mee. In dat gesprek werd opgemerkt dat het bedrijfsleven mogelijk best bereid zou zijn om mee te betalen aan de veerverbindingen. Ik vraag me af of daar aan gedacht is in de recente discussies in de raad.
Bij de rondleiding op een tanker-in-afbouw viel op dat daar op zaterdagochtend veel mensen aan het werk waren. Vooral mensen afkomstig uit het voormalig Oostblok. Karin Struijk van WMI vertelde mij dat er in de haven met een grote flexibele schil wordt gewerkt. Landgenoten zijn hier veelal niet voor te vinden, daarom is er in Werkendam een uitzendbureau dat mensen werft uit o.a. Roemenië. Zij worden gehuisvest in de kern Werkendam, o.a. in woningen die eigendom zijn van dat uitzendbureau. Dit maakt mij extra nieuwsgierig naar de antwoorden op de vragen die PA-collega Christian Alderliesten recent stelde over huisvesting arbeidsmigranten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten