woensdag 9 november 2016

Tegen de begroting gestemd

Gisteren maakte ik voor de elfde keer als raadslid de behandeling van de begroting mee. Alle tien de keren hiervoor stemde ik - soms na enige aanpassingen door aangenomen amendementen - na het debat vóór die begroting. Dit keer niet. Dit keer wees ik de begroting af. Voor mij en voor mijn partij gaf de begroting geen realistisch beeld van de uitgaven die ons te wachten staan. De deels positieve cijfers zullen binnen de kortste keren aanzienlijk negatiever zijn. In mijn blog van 8 november schreef ik hier al wat meer over.
Maar er was nog iets bijzonders. Progressief Altena diende twee amendementen en één motie in. Heel vaakHH worden moties en amendementen van een oppositiepartij door de coalitie weggestemd. Dit keer niet. Dit keer haalden we de motie en één van de amendementen binnen. Met het amendement werd een groot deel van de bezuiniging op de steunpunten geschrapt. Ik schreef er al over in het blog hieronder. Met de motie kreeg het college de opdracht te onderzoeken of de gymzaal aan de Vlietstraat in Sleeuwijk op termijn zou kunnen dienen als jeugdsoos. We willen immers de jeugd permanent onder dak.
En dan ben ik er nog niet….. Ingegeven door de hoge kosten voor begraafplaatsen gaat het college, op verzoek van Progressief Altena, ook onderzoeken of het organisatorisch mogelijk en wenselijk is het dagelijks onderhoud van onze begraafplaatsen door vrijwilligers te laten doen en of dit tevens een zinvolle bezigheid zou kunnen zijn voor mensen die een beroep doen op de Participatiewet.
Doordat ik het na 4,5 uur vergaderen behoorlijk zat was, had ik het gisteravond niet echt door, maar ik geloof dat ik met mijn partij in de oppositie nog niet eerder zoveel heb binnengehaald. Joechee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten