maandag 29 februari 2016

Eigen bijdrage

Op 10 februari blogde ik dat in 2015 een kwart van het budget van de WMO niet besteed was. Het waarom van deze “besparing” was onduidelijk. Vanmorgen las ik in een publicatie van de VNG het volgende: “Een kwart van de Wmo-doelgroep ziet door de hoogte van de eigen bijdrage af van hulp. (…) Gemeenten kunnen inwoners niet voorrekenen hoe hoog de eigen bijdrage uitvalt: het Rijk heeft bepaald dat alleen het CAK dat mag. Daardoor weten gemeenten ook niet welke inwoner welke eigen bijdrage betaalt. Gemeenten kunnen bij de aanvraag, het gesprek, niet meer doen dan uitleggen dat er een eigenbijdrageregeling is, hoe deze werkt en mensen verwijzen naar of helpen met de rekenmodule bij het CAK.”  
Wellicht ligt hierin het antwoord op de vraag waarom Werkendam veel minder geld aan de WMO heeft uitgegeven, dan was begroot. Overigens kreeg ik ambtelijk eerder al signalen dat de eigen bijdrage mensen weerhoudt een beroep te doen op de WMO. In Werkendam wordt eea onder de loep genomen. Ik houd een vinger aan de pols, maar of er op gemeentelijk niveau (veel) invloed op uit te oefenen valt is de grote vraag.

Inmiddels weet ik dat er eind mei een analyse gepresenteerd wordt mbt de onderbesteding en dat er dan ook meer bekend is mbt de invloed van de eigen bijdrage op WMO-aanvragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten