donderdag 20 februari 2014

Verkiezingsdebat Dussen

Op m’n gemak zat ik niet, maar ik denk dat ik er toch redelijk in geslaagd ben om gisteravond tijdens het verkiezingsdebat in Dussen het verhaal van Progressief Altena te vertellen. Het verhaal van samen verder komen, van een gemeente die naar de inwoners toe komt, van duurzaamheid in al z’n facetten en van het streven naar één gemeente Altena. Het publiek waarvoor dat gedaan werd bestond echter hoofdzakelijk uit mensen die politiek aan één van de debaters waren gelieerd. De zaal overziend waren er, denk ik, hooguit 20 inwoners van Dussen. Hun belangstelling ging hoofdzakelijk uit naar de geschiedenis van en de ontwikkelingen mbt de brede school ofwel het multifunctionele centrum. Zeer begrijpelijk! Het proces dat Dussen daarin doorlopen heeft, verdient verre van de schoonheidsprijs en ik kan me zeer goed voorstellen dat de inwoners zich absoluut niet meer serieus genomen voelen. Mooipraterij helpt daar niet meer aan. Als gemeente kunnen we alleen maar nadrukkelijk proberen om het in het vervolgtraject anders te doen. Ofwel luisteren naar wat er leeft, overal waar mogelijk aansluiten bij de wensen en eerlijk zijn als dat niet tot de mogelijkheden behoort. Progressief Altena gaat daarvoor. En natuurlijk hebben wij – net als de ChristenUnie – daarin nog steeds een voorkeur voor het indertijd door Dussen gewenste plan B, maar je moet ook realistisch zijn. Er is nu een andere weg in gezet, die weer stopzetten zou leiden tot vertraging waar niemand gelukkig van wordt.  Voor Progressief Altena staat voorop dat mensen betrokken en ook écht GEHOORD worden bij de ontwikkeling van huidige plannen. En wat betreft het kerkgebouw: PA zal zich sterk blijven maken voor het behoud daarvan. Nee, niet met een grote zak geld, zoals de SGP ons probeerde in de maag te splitsen, maar met medewerking en facilitering waar dat maar nodig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten