vrijdag 7 december 2012

Progressief Altena

Zou ik toch helemaal vergeten te melden dat de PvdA in 2014 de gemeenteraadsverkiezingen in zal gaan samen met D66 en GroenLinks en wel onder de naam Progressief Altena. De leden van de PvdA besloten dit al op 22 november, D66 een weekje later en het besluit van GroenLinks wordt binnenkort verwacht. Persoonlijk ben ik blij met deze keuze voor Progressief Altena. Het bundelt de krachten op links en kan zo - hopelijk - meer gewicht in de schaal leggen.

1 opmerking:

  1. Inmiddels is de ledenvergadering achter de rug en is er besloten om voort te gaan op de ingeslagen weg tot vorming van een lijstcombinatie tussen PvdA, D`66 en Groen Links. Een democratisch genomen besluit, hoewel ik de voorkeur zou hebben gegeven aan een schriftelijke ledenraadpleging, maar dit terzijde. In de voorgestelde constructie komt er een gezamenlijk verkiezingsprogramma van de drie genoemde partijen. Als we uitgaan van pariteit van de partijen, leidt dit onvermijdelijk tot (ideologische) compromissen. En hier zit mijn grote zorg. Juist in de komende zittingsperiode van de gemeenteraad zullen er belangrijke taken op de gemeente afkomen: overheveling van AWBZ taken naar de WMO (van recht naar verstrekking), transitie Jeugdzorg naar gemeenten, uitvoering geven aan de Participatiewet, welzijnsbeleid. Ik vraag me af hoe de lijstcombinatie hiermee om zal gaan, ofwel, hoe de "solidariteit en zorgplicht" van de PvdA zich gaat verhouden tot bv de "eigen verantwoordelijkheid" van D'66. Als er dan vervolgens nog eens een college-akkoord overheen moet, dan ben ik bang dat er van de ideologische uitgangspungten van de PvdA weinig overblijft. Juist in deze tijd is een authentiek sociaal-democratisch geluid gewenst. Ik ben bang dat dat verloren gaat in de wens tot vorming van een links blok.

    BeantwoordenVerwijderen