dinsdag 8 mei 2012

Geen extra geld voor 115% vd bijstandsnorm


Mensen met een inkomen tussen de 110 en 120% van de bijstandsnorm gaan er financieel op achteruit. Regelingen voor categorale bijzondere bijstand (langdurigheidstoeslag, activiteitenfonds) gelden namelijk vanaf 2012 wettelijk alleen  voor inkomens tot 110% van de bijstandsnorm. Tot januari 2012 kreeg de groep mensen met een inkomen tussen de 110 en 120% nog de helft van de verschillende bedragen uit deze bijzondere bijstand toegekend. Dat is nu dus over. Dat kan gaan betekenen dat een gezin met een inkomen van – zeg – 115% van de bijstandsnorm in totaliteit minder te besteden krijgt dan een gezin met een inkomen van 110% van de norm. Erg zuur, maar het lijkt er heel sterk op dat hier niks aan te veranderen valt. Behalve straks misschien een ander kabinet dat dergelijke afbraakregelingen teniet doet….. Mocht trouwens vanavond in de discussie in de commissie Inwoners anders blijken, dan hoort u uiteraard van mij.

2 opmerkingen:

  1. Ja zeker erg zuur. Ben alleenstaand met WAO vanwege multiple sclerose en val ineens buiten het minimabeleid waardoor ik nu naar de voedselbank moet en hoe betaal ik de gemeentelijke belastingen?? Heb hogere medische kosten dan anderen waardoor ik in de praktijk ver onder het minimum zak maar daar mogen ze niet naar kijken?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anoniem,
      De gemeente Werkendam (en wrs vele andere gemeenten) kent een kwijtscheldingsbeleid voor verschillende gemeentelijke belastingen. Neem daarvoor contact op met het gemeentehuis. Mocht ik je verder ergens mee kunnen helpen, benader me dan per mail: corine@pvdawerkendam.nl
      Met groet, Corine

      Verwijderen