maandag 21 februari 2011

Boze burger

Me maar weer eens gestort op achterstallig leeswerk. In het VNGmagazine van 4 februari vond ik de volgende conclusies uit een onderzoek van een Canadese antropoloog naar Nederlandse hangjongeren: “In Nederland is niet veel bijzonders aan de hand. De jongeren zijn hier niet anders dan in andere moderne westerse landen. Wat opvalt is dat de Boze Burger die zich zo ergert aan de jongeren in Nederland niet doet wat voor de hand zou liggen, namelijk op de jongeren afstappen en vragen of ze wat minder kabaal willen maken. Nee, in plaats daarvan belt de Boze Burger het Meldpunt, want dat hebben wij in Nederland. Hij wordt alleen maar boos, op de overheid, de wethouder en de politie. De Nederlandse burger is een beetje verwend, die vindt dat hij in zijn domein door de overheid gevrijwaard moet worden van andere lastige burgers en als die overheid dat niet doet, wordt hij kwaad.”
De conclusies spraken me wel aan. Ik moest ook gelijk weer denken aan de berg afval die ik vanmorgen weer naast de verzamelcontainers voor glas, blik en plastic aantrof, terwijl de containers niet eens vol zaten. Iemand moet toch zien dat een ander daar troep achterlaat die er niet thuis hoort? Zou die Iemand de Ander daarop aangesproken hebben?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten