woensdag 2 februari 2011

Bezuinigingen Deeltaxi

In het voorjaar van 2008 kreeg de raad een onderzoekje voorgelegd naar tariefsdifferentiatie voor gebruik van de deeltaxi. Dit zeer informatieve stuk leidde ertoe dat de raad op 1 juli 2008 unaniem het voorstel afwees om WMO-ritten met de deeltaxi te beperken tot vijf zones. Nu, 2,5 jaar later, krijgt de raad per brief, zonder nadere toelichting, een aantal vormen van tariefsdifferentiatie voor de deeltaxi voorgeschoteld. Natuurlijk is de PvdA is erg blij dat het college op een flink aantal voorgestelde maatregelen terughoudend is geweest. Het is immers – bij ons weten – nog steeds zo dat de uitgaven voor en het gebruik van het deeltaxivervoer in Werkendam onder het gemiddelde liggen en dat onze inwoners minder reismogelijkheden hebben met de deeltaxi, simpelweg doordat we aan de rand van het bedieningsgebied zitten. Toch wil het college overgaan tot het beperken van de ritlengte tot zeven zones en straks ook overstappen van een prijs per strip naar een kilometertarief. De eerste maatregel levert de gemeente volgens de betreffende brief 23.700 euro op. De besparing voor de tweede maatregel wordt nog nader onderzocht.
Ik vond dit een rare gang van zaken want wat was er veranderd dat het college meende om zomaar voorbij te gaan aan het besluit van 2008? En wat betekenen genoemde maatregelen concreet voor de WMO-gebruikers van de deeltaxi. Hoeveel cliënten zijn hier de dupe van? Hoeveel gaat een WMO-cliënt meer betalen? En neemt het college maatregelen voor die WMO-cliënten die deze meerkosten niet op kunnen brengen terwijl ze voor hun “meedoen in de samenleving” wel in dezelfde mate als voorheen afhankelijk zijn van de deeltaxi?
Deze vragen stelde ik gisteren in de commissie Inwoners. De reactie van de wethouder?: In 2008 ging het over 5 zones, nu gaat het over 7 zones (FLAUW!!) en de cliënten merken er niks van omdat met 7 zones en een aantal toegevoegde puntbestemmingen vrijwel alle gebruikelijke routes gereden kunnen worden.
Waar komt dan die bezuiniging van 23.700 euro voor de gemeentekas vandaan? Daarop bleef het antwoord wat in het midden. In het verslag van de vergadering zal daarop alsnog een reactie komen.
Stel nu dat de ritlengtebeperking financieel niks oplevert? Waarom voeren we het dan in? Waarom zaaien we een boel onrust en halen we ons dan een boel werk op de nek?
Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten