zaterdag 2 mei 2009

Kinderboerderij


Op de foto de PvdA-fractie aan het werk op de kinderboerderij tijdens de MADD-dagen in maart 2009. Toen was ik nog niet op de hoogte van het volgendë:

Iemand bood twee acht jaar oude geiten aan bij kinderboerderij Floreffehoeve. De rechtmatige eigenaar was kort tevoren overleden. Na bestuurlijk overleg was de kinderboerderij genegen de geiten op de boerderij te plaatsen. Daartoe moest een afstandverklaring getekend en vijftig euro betaald worden. De indruk werd gewekt dat de geiten een goede oude dag te wachten stond.
Voor de overdracht van de geiten plaatsvond, nam de betreffende familie eerst nog een kijkje op de kinderboerderij. Omdat men daar alleen jonge dieren aantrof, werd gevraagd naar de plek waar de oudere geiten stonden. Die plaats was er niet. Geiten ouder dan vijf jaar werden (levend) op transport gesteld naar Italië of Spanje om daar geconsumeerd te worden. De familie had onlangs gelezen hoe onethisch dit transport was en besloot gelijk een andere plaats te zoeken voor hun geliefde geiten.

Mijn haren gingen recht overeind staan. Dit kon toch niet. Dit is toch niet het beeld dat iedereen heeft van een kinderboerderij?
Uitgezocht wat het verband is tussen de gemeente en de kinderboerderij (ruim 4.000 euro subsidie per jaar). Wethouders gebeld of ze op de hoogte waren. Fractie geraadpleegd over hoe te handelen. En uiteraard het bestuur van de kinderboerderij gebeld om hun kant van het verhaal te horen. Ze waren op de hoogte, maar het was zeker niet hun insteek geweest om de oude geiten op transport te stellen en in het buitenland te laten slachten. Soms blijken medewerkers hun eigen beleid uit te voeren….. Het bestuur gaat daar extra op toezien.
Daarmee waren mijn mogelijkheden uitgeput. Ik hoop maar dat het in de toekomst goed gaat, want lekker zit het me bepaald nog niet. En vanaf nu ben ik scherp op verhalen over de kinderboerderij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten