woensdag 8 april 2015

Opportunist Henk Bouman

In de commissie Inwoners van 24 maart waren vier partijen akkoord met de beschikbaarstelling van het krediet voor een grote renovatie van sporthal De Crosser in Werkendam uit te voeren in de zomers van 2015 en 2016. Alleen Lokaalbelang kwam – voor iedereen onverwachts – met het voorstel niet grootschalig te renoveren maar slechts op te lappen. Ze wilden eerst een onderzoek naar de toekomst van de sporthal en de mogelijkheid van woningbouw op de huidige sporthallocatie. Dit zou meegenomen kunnen worden in het onderzoek naar de toekomst van de zwembaden.
Afgelopen zaterdag 4/4, eerst een telefoontje van het CDA, toen van Lb (Vooruitgang!! We werden gebeld door coalitiepartijen!), met de vraag hoe Progressief Altena in de raad zou gaan reageren op renoveren of oplappen van De Crosser. Beiden gaf ik aan dat PA vooralsnog voor volledige renovatie zou gaan. In de dagen die volgden dacht ik nog eens stevig na, overlegde met mijn PA-collega’s en kwam tot de conclusie dat “oplappen” toch beter was, mits het gevraagde onderzoek zou plaatsvinden vóór 2017. Dan zou namelijk tijdig een besluit genomen kunnen worden over nieuwbouw voor De Crosser of alsnog, met slechts een jaar vertraging (2017 ipv 2016) overgegaan kunnen worden tot de grootschalige renovatie.
Op maandag 6/4 Henk Bouman van Lb hierover gebeld. Er kwam een positieve reactie op ons standpunt én op het idee om een datum aan het gewenste onderzoek te hangen. Ik maakte een tekstuele aanvulling op het amendement dat Lb reeds had.
Dinsdag 7/4 om 15.00 uur een telefoontje van Henk Bouman. Lb wilde toch beter op voorhand niet mijn aanvullende tekst al opnemen in het amendement, maar eerst over mijn voorstel de discussie in de raad en de reactie van de wethouder afwachten. Ik zou in ieder geval wel de tekst bij de hand hebben en ter plekke zouden we beslissen hoe uiteindelijk te handelen.
Dinsdag 7/4 om 19.15 uur zoek ik op het gemeentehuis contact met het CDA om te vertellen dat PA toch mee zal gaan met het voorstel van Lb, maar dat daarop een aanvulling komt die hoogstwaarschijnlijk breed gedragen zal worden. Drie minuten voor aanvang van de vergadering komt Henk Bouman naar me toe: “Ik heb overlegd met het CDA, en we halen het kredietvoorstel voor De Crosser van de agenda.”
Ik was in alle staten. Progressief Altena bestond toen er iets te halen viel, maar wordt vergeten zodra het elders “beter” is. Hoe kun je een oppositiepartij meer in een hoek trappen en laten zien dat jij, ALLEEN JIJ het voor het zeggen hebt. Op zo’n moment ben ik weer even heel dichtbij het einde van mijn raadslidmaatschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten