woensdag 9 april 2014

Transitie AWBZ-WMO

Een lijvige notitie over de uitgangspunten van de transitie AWBZ-WMO waarvoor een kwartier de tijd staat ingeruimd in een rommelige commissievergadering met een demissionaire wethouder, terwijl je er behoorlijk wat op aan te merken hebt. Daar werd ik gisteravond niet gelukkig van, vooral niet omdat het ging over de invulling van de zorg, iets waar héél veel mensen zich zeer ongerust over maken. En terecht!
Toch maar even kort melden wat ik namens Progressief Altena ingebracht heb:
·         De tijd tussen het vragen om hulp en de toekenning daarvan kan nu oplopen tot acht weken. Na dat moment moet de uiteindelijke hulp dan nog geregeld worden. Ik vind dat dit hooguit in de helft van de genoemde tijd moet.
·         Men wil de dagbesteding miv 2015 organiseren vanuit de bestaande Inlooppunten. Zoals deze nu functioneren is dat in mijn ogen op geen enkele wijze realistisch. Staande de vergadering werd ambtelijk aangegeven dat ik daar weleens gelijk in zou kunnen hebben. (hoe het dan wel gaat met de dagbesteding bleef overigens onduidelijk)
·         Ik heb zorgen geuit over ontslagen in de zorg, het verdwijnen van zorgaanbieders en daarmee een (tijdelijk?) gat in het zorgaanbod. Mijn zorgen zijn niet weggenomen.
·         Bij de drie transities die aan de orde zijn worden veel extra’s verwacht van vrijwilligers en verenigingen. O.a. door de wijze van subsidiëring moeten ze daartoe geprikkeld worden. Ik vind dat dit extra subsidie moet betekenen en niet hogere eisen voor de subsidie die nu reeds gegeven wordt. Helaas dacht de wethouder en de ambtenaar daar anders over.
Er is dus nog wel het één en ander te bevechten. Het zou me niets verbazen als Progressief Altena daarin niet alleen de CU aan haar zijde vindt, maar ook Jenny Assink van het CDA, want die leek gisteravond ineens oppositie te voeren…..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten