woensdag 8 januari 2014

Afval puinhoop

Sinds maandagmorgen kijk ik vanuit huis aan tegen een berg zakken met plastic afval en al verschillende keren heb ik lopen slepen met weggewaaide zakken van een ander. Tijd dus om toch maar eens met mijn gemeente te bellen. Ik was niet de eerste en vandaag nog zou het achtergebleven plastic alsnog ingezameld worden.
Ook voor de onhandig geplaatste kledingcontainer in het Nieuwendijkse winkelcentrum was een oplossing in het verschiet. Mooi dacht ik. Zet ik gelijk op facebook, dan weet “iedereen” dat het einde van “de ellende” in zicht is en kan men zich een telefoontje besparen.
Dat was dus te voorbarig....
Onmiddellijk diende zich een nieuw probleem aan. In een deel van het dorp bleek namelijk ook de groene container dinsdag niet geleegd te zijn. Wederom het gemeentehuis gebeld. Ook dat zou vandaag opgelost worden. Althans voor de mensen die bij de vuilophaler het niet-legen gemeld hadden. Op facebook het betreffende telefoonnummer genoteerd en prompt kreeg ik terug dat de vuilophaler “niet thuis” gaf. Een ander was echter meer succesvol en kreeg te horen dat het probleem vandaag inderdaad opgelost zou worden.

Inmiddels is het 19.30 uur en de groencontainers zijn nog steeds niet geleegd. Het plastic daarentegen is wel opgehaald. Nee, niet door de vuilophaler, maar door de mannen van !Go, die wisten te vertellen dat het met het vuil ophalen overal een zootje was.
Wat is er aan de hand? Met ingang van 2014 wordt in de gemeente het huisvuil niet meer opgehaald door Sita, maar door Van Gansewinkel. Dit is het gevolg van een nieuwe (verplichte) aanbesteding. Van Gansewinkel zal wel goedkoper geweest zijn, maar op deze manier is het behoorlijk duurkoop. Laten we hopen dat het beginnersfouten zijn en dat de inzameling volgende week wel soepeltjes verloopt. En de groencontainer? Ik hoop dat deze vanavond of morgen toch overal nog geleegd wordt en anders zou ik ‘m toch maar weer van straat halen en over twee weken nogmaals aanbieden. Niet leuk. Nee absoluut niet. Wat mij betreft is hierover ook nog niet het laatste woord gezegd. Net als over het feit trouwens dat de afvalkalender nog steeds niet huis-aan-huis bezorgd is……. En over het inzamelschema voor Nieuwendijk dat verkeerd in de krant stond……

....

Inmiddels is er een nacht verstreken en heb ik schriftelijk opheldering gevraagd bij het college van B&W over de gebrekkige inzameling van plastic, groen en restafval in onze gemeente, over het ontbreken van de afvalkalender en de foute berichtgeving op de gemeentepagina in het Altena Nieuws.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten