dinsdag 24 april 2012

Afvalcontainer niet geleegd



Drie, hooguit vier keer per jaar staat onze grijze container aan de straat. Dat krijg ik voor elkaar door goed afval te scheiden en een paar keer in de afvalbak te gaan staan. Al een paar jaar gaat dit prima. Tot vandaag….. In een goed gevulde grijze container trof ik een rode kaart aan van de SITA: “Uw container is niet geledigd want uw container bevatte grond of puin”.
“Helemaal” waar. Om te voorkomen dat kleine droge frutsels mogelijk weg zouden waaien én om er vanaf te zijn had ik bovenop mijn afval wat kleine stukken steen gelegd. De SITA gebeld.
SITA: “Mevrouw puin hoort niet in uw container”
Ik: “Hoe kan ik dat weten?”
SITA: “Dat staat in uw afvalwijzer.”
Mooi niet dus. Afvalkalender nageplozen. Gemeentesite er op na gezocht. Nergens dat er geen steen in je container mag zitten. Sterker nog: als ik dat fijne rode kaartje van de SITA lees dan waren er misschien nog wel twee redenen te bedenken geweest om mijn container te laten staan. Ik kan me nl best voorstellen dat het geval zwaarder was dan 80 kilo (wie gaat dat ding nou wegen?) of dat het afval te hard was aangestampt. Maar…… ook die regels vind ik nergens terug in de afvalkalender of op de site. Nu maar hopen dat de één of ander het op z’n fatsoen zal trekken, want waar moet ik anders de komende twee weken mijn restafval laten?. Ik word nog teruggebeld (nee, niet door de SITA, daar kreeg ik geen poot aan de grond).

1 opmerking:

  1. Klinkt als behoorlijk stroperige bureaucratie. Ik merk dat zelf ook, wil je het als welwillende burger goed doen, word je daar niet bepaald bij geholpen. (Probeer maar eens te achterhalen of pennen in de afvalcontainer mogen).

    BeantwoordenVerwijderen