woensdag 7 september 2011

15% Laaggeletterd

Vijftien (!!) procent van de inwoners van Werkendam is laaggeletterd. In het gehele Land van Heusden en Altena gaat het om 5.700 mensen. Vier procent van de Nederlanders is analfabeet. Van al deze aantallen is tweederde deel autochtoon. Gemeentelijke en andere officiële brieven worden door slechts 20 (!!) procent van de bevolking begrepen. Dat zijn cijfers die er niet om liegen. Gisteravond vertelden een viertal inleiders wat laaggeletterdheid voor mensen betekent. Dat stopt niet bij moeizaam kunnen lezen en schrijven, maar heeft impact op het aangaan van relaties, op het niet kunnen volgen van cursussen, op het verkeerd innemen van medicijnen, op…… Het geeft gevoelens van minderwaardigheid en schaamte en het geeft voor velen het dragen van de last van een groot geheim, een verborgen leven vaak.
Kortom een onderwerp waar we als gemeente meer mee moeten. Gisteravond werd daar een beginnetje mee gemaakt. Ik ben er zeker van dat dit een vervolg zal krijgen en dat er een proces in gang gezet gaat worden waardoor de gemeentelijk website volledig gaat voldoen aan de webrichtlijnen, alle digitale stukken echt te beluisteren zijn (het zou al moeten werken…. maar ik krijg er geen geluid uit) en de gemeentelijke communicatie eenvoudiger wordt. De bibliotheken Altena en het Da Vinci college verrichten al veel goed werk op het terrein van laaggeletterdheid en ook op die gebieden kan de gemeente ongetwijfeld nog een bijdrage leveren. Ik ga er in ieder geval voor.

1 opmerking:

  1. Ik kan me helemaal vinden in je blogpost, Corine! Bibliotheek Altena gaat er in ieder geval óók voor (en ik meen te weten Da Vinci College ook ...) Op een voortzetting van de goede samenwerking! Tryntsje van Vessem/Bibliotheken Altena

    BeantwoordenVerwijderen