vrijdag 7 mei 2010

(Concept)agenda's

Na een korte vakantie stelde ik me in op het lezen van een flinke stapel papier over een fiks aantal relevante agendapunten. Niet alleen de commissie Inwoners moest ik voorbereiden, ook de commissie Bestuur zou ik - wegens afwezigheid van Evert - voor mijn rekening nemen. Op de deurmat trof ik echter een redelijk dunne envelop met raadsstukken. Van de toegezegde agendapunten bleek hoegenaamd niks over te zijn.
Hoe werkt dit?
In iedere commissievergadering krijgen we een conceptagenda voorgelegd voor de daaropvolgende commissievergaderingen. Volgens de conceptagenda die 24 maart gepresenteerd werd zouden er in de commissie Inwoners van volgende week 6 (deels) stevige punten besproken worden. Uiteindelijk zijn de drie magerste punten overgebleven. De conceptagenda en de agenda van de commissie Grondgebied vertonen vrijwel helemaal geen overeenkomst en bij de commissie Bestuur zijn 2 van de 5 punten van de conceptagenda overgebleven er werd een enkel ander punt toegevoegd.
Wat een wassen neus! Schaf die conceptagenda's maar onmiddellijk af. Er mag dan standaard terughoudend boven staan: "Het gaat om conceptagenda's, maar ze zijn niet vrijblijvend bedoeld. Commissie, college en organisatie nemen hiermee een serieuze inspanningsverplichting op zich."
Ik geloof er inmiddels helemaal niks meer van die wie dan ook zich ingespannen heeft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten