maandag 24 mei 2010

Minder regels, meer service

Aanleiding voor het vorige blog was een workshop over deregulering, ofwel vermindering van regels. Een tweede voorbeeld dat daar aan de orde kwam was de wijze waarop de gemeente de evenementenvergunning afhandelt. In Werkendam hoeft geen vergunning aangevraagd te worden voor evenementen tot 50 deelnemers, maar is de procedure wel even zwaar voor een klein evenement als voor en mega groot evenement. Dat kan beter volgens de deskundige die de workshop gaf. Want waarom zou je evenementen tot 50 deelnemers eigenlijk nog melden en waarom geen onderscheid maken in A, B, C evenementen? Hebben we een evenementencoördinator? Werken we op dit front met één loket? Worden vanuit het gemeentehuis de contacten gelegd met politie, brandweer en GHOR en wat willen deze organisaties eigenlijke allemaal weten van de evenementenorganisator?
Op veel vragen hadden de aanwezige raadsleden uit Woudrichem, Aalburg en Werkendam geen antwoord. We kregen het advies om eens op onderzoek uit te gaan en vooral mensen die evenementen organiseren eens te vragen naar hun ervaringen met het aanvragen van vergunningen. Met hoeveel organisaties hebben zij contact? Moeten meerdere keren dezelfde gegevens verstrekt worden? Hoe vaak wordt gevraagd om aanvullende informatie? Welke verwachtingen worden gewekt en sluiten die aan bij de uiteindelijke uitkomst? Is de wachttijd op een evenementenvergunning acceptabel? Enz. enz. Wellicht levert dit blog al enkele reacties op.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten