dinsdag 23 januari 2018

Iede Bakker

Vanmiddag afscheid genomen van de door mij zeer gewaardeerde griffier Iede Bakker. Hij was (is) van SGP-huize, maar in de wijze waarop hij opereerde en zijn adviezen gaf klonken zijn politieke roots niet door. Sterker nog; met regelmaat maakte ik dankbaar gebruik van de commentaren en prikkelende suggesties die hij gaf bij stukken die de raad aangeboden kreeg. Zijn taal was altijd foutloos en regelmatig prachtig van constructie en woordgebruik. Hij voorzag iedereen helder, gestructureerd en overzichtelijk van informatie, was een permanente bewaker van afspraken en gedane toezeggingen en nooit deed ik tevergeefs een beroep op hem.
Vandaag stond Iede ook zelf achter het spreekgestoelte. Daar werd duidelijk dat hij stond (staat) voor ZIJN raad. Maar ook had hij een advies dat mij uit het hart gegrepen is: “De samenwerking tussen coalitie en oppositie kan beter. Je moet elkaar ook iets kunnen gunnen.” Als fractievoorzitter van een oppositiepartij loop ik hier al jaren tegenaan. Het is goed te merken dat dit ‘gevoel’ dus blijkbaar niet alleen tussen mijn oren zit.
Maar goed. Iede dus. Hij vertrekt naar Barneveld. Die gemeente boft maar met zo’n griffier en in Werkendam zal ik hem oprecht missen. Gezien de woorden die bij zijn afscheid gesproken werden, zal ik daarin niet de enige zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten