dinsdag 11 april 2017

Meer aandacht voor “laaggeletterden”

De raden van Aalburg, Werkendam en Woudrichem hebben ingestemd met de besturingsfilosofie en het dienstverleningsconcept voor de nieuwe gemeente Altena. Namens Progressief Altena verzocht ik om in het dienstverleningsconcept een tweetal kleine toevoegingen te doen. Een overgrote meerderheid van de drie raden was het daarmee eens.
Wat wil het geval:
Als nieuwe gemeente Altena willen we voor onze inwoners bereikbaar, toegankelijk en laagdrempelig zijn. In het voorstel werd daar op verschillende manieren betekenis aangegeven. Progressief Altena miste er echter eentje, namelijk het taalgebruik dat gebezigd wordt. Willen we als gemeente Altena echt voor al onze inwoners toegankelijk en laagdrempelig zijn dan zullen we met elkaar een taal moeten spreken en schrijven die voor iedereen te begrijpen is.
Het tweede punt betrof de digitale slag die we als nieuwe gemeente Altena willen maken. Progressief Altena kan daar helemaal achter staan. Op dit gebied is nog veel winst te behalen. We moeten ons echter ook realiseren dat niet al onze inwoners een computer hebben of dusdanig zijn toegerust dat ze “alles” digitaal kunnen regelen. Hoewel eerder in het dienstverleningsconcept al aangegeven stond dat we op diverse manieren bereikbaar zijn, wilde ik dat graag onder het kopje “onze dienstverlening is zoveel mogelijk digitaal” nog eens extra benadrukt zien. Er mag in de ogen van Progressief Altena namelijk geen enkele twijfel bestaan dat inwoners voor ALLES ook nog telefonisch, persoonlijk of per post terecht kunnen bij de gemeente.

Dankzij brede steun vanuit de raden worden beide zaken opgenomen in het dienstverleningsconcept en daarmee komt er in de nieuwe gemeente Altena dus nadrukkelijker aandacht voor inwoners die minder (digi)taalvaardig zijn. 

3 opmerkingen:

  1. Hoi Corine, ik heb een vreemde vraag. Voor familiedoeleinden ben ik op zoek naar 'Pieter Veen' die in 2009 op jouw blog reageert als of hij jou persoonlijk kent. Zou jij Pieter met mij in contact kunnen brengen misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je mij een mail stuurt, bedoeld voor P.V., dan zal ik deze (voorzien van jouw mailadres) aan P.V. doorzetten. Je mail kan naar: Corine.Verweij@werkendam.nl

    BeantwoordenVerwijderen