zaterdag 3 december 2016

Laatste buurtbus op zaterdag

Vandaag is de laatste zaterdag dat de buurtbus door de streek rijdt. Daarvan werd half oktober in de begroting van Werkendam al melding gemaakt. Vanuit het perspectief van leefbaarheid en toegankelijkheid sprong ik er gelijk bovenop en vroeg het college van B&W om met aantallen reizigers te komen. Op werkdagen bleken er tussen de 0 en 20 mensen per halte per dag op te stappen en op zaterdagen waren dat er al jarenlang maximaal 3. Op zaterdagen ligt de bezettingsgraad  tussen de 0 en 4 mensen per uur per bus. Voor dat moment parkeerde ik de antwoorden en nam ik me voor contact te gaan zoeken met de buurtbusverenigingen. Het zijn immers vrijwilligers die onze inwoners de diensten van de buurtbus verlenen en ik kon me voorstellen dat rijden met een regelmatig lege bus niet erg motiverend was. Inmiddels blijk ik te laat, het CDA heeft zich op het onderwerp gestort en uit een interviewtje gisteren met Brabants Dagblad heb ik begrepen dat mijn inschatting mbt de inzet van de buurtbusvrijwilligers juist was. Natuurlijk vind ik het vanuit leefbaarheid en toegankelijkheid nog steeds zeer spijtig dat de zaterdagse buurtbusdienst komt te vervallen. Het zou mooi zijn als er op de zaterdagse “spits”uren (zo die er zijn) nog wel sprake kan zijn van buurtbusvervoer. Voor nu kan ik niet anders dan alle vrijwillige buurtbuschauffeurs hartelijk dank voor hun inzet en m.n. de chauffeurs die de niet erg motiverende zaterdagsdiensten hebben gereden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten