dinsdag 15 september 2015

De mond gesnoerd

Tussen 2007 en 2015  verscheen 455 pagina’s aan rapporten over de bestuurskracht en de samenwerking in Altena. Het rapport van Veerman verscheen in mei 2015 en de brief waarin de Provincie de gemeenten oproept richting fusie te gaan is van 9 juni. Vanaf dat moment ging het in de pers, in de wandelgangen, in allerlei overleggen en bijeenkomsten over de fusie tussen Werkendam, Woudrichem en Aalburg.
Gisteravond zou het ook in de gemeenteraadsvergadering van Werkendam zover zijn. De vergadering zou een verkennend karakter hebben (besluit zou pas op 6/10 vallen), maar de standpunten van alle partijen waren op voorhand allang helder. Wat ga je dan in vredesnaam inbrengen in zo’n vergadering? Dat PA voor een bestuurlijke fusie gaat is allang duidelijk en de halve inhoud van de rapporten herhalen leek me niet erg zinvol. Wetende dat Lokaalbelang en SGP grote moeite hebben met een fusie koos ik ervoor de vingers te leggen op de dilemma’s waar deze partijen voor staan. De complete tekst staat in het blog hieronder.
Mijn verhaal houden ging echter niet zonder hobbels…..
Jan Dokman (Lb) vond al snel dat ik alleen over het rapport en de brief mocht praten. Voorzitter Haasjes nam dat over. Uiteindelijk mocht ik kort vervolgen, maar als snel kwam Haasjes weer dat het toch echt niet de bedoeling was om beschouwend te zijn naar andere partijen. Aansluitend deed Jan Dokman nog een duit in het zakje dat ik al bezig was met mijn betoog voor de besluitvormende raad van 6 oktober. Met dat ik aangaf mijn verhaal dan op 6/10 te houden, kreeg ik bijval vanuit het CDA en de CU. Beiden betoogden dat iedereen zelf de inhoud van zijn verhaal in de raad mag bepalen. Haasjes en Dokman kozen eieren voor hun geld en ik kon mijn betoog vervolgen.
Aan de ene kant is het natuurlijk een kick dat ik Dokman duidelijk bij zijn poot heb gehad, maar tegelijkertijd is het te zot voor woorden dat een voorzitter en een andere partij willen bepalen wat de lijn moet zijn van een betoog in de raad. Hoe langer ik erover nadenk hoe groter mijn irritatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten