woensdag 2 juli 2014

Resultaat kadernota

Gisteravond behandeling van de kadernota en de jaarrekening. Voor ik daar, namens Progressief Altena, inhoudelijk op reageerde, moest me eerst het volgende van het hart:

“Ik sta hier met een ontzettend machteloze woede, wetende dat de inbreng van een oppositiepartij op voorhand geen enkele invloed zal hebben. Herhaaldelijk heb ik namens Progressief Altena de afgelopen week de afzonderlijke coalitiepartijen benaderd met het verzoek de koppen bijeen te steken en samen op te trekken daar waar duidelijk was dat we beiden met collegevoorstellen niet gelukkig waren.
De gelederen werden gesloten. Ik kreeg geen poot aan de grond.
Volkomen tegen beter weten in ga ik hier nu proberen iets voor elkaar te krijgen. Dit keer echt “voor de bühne”, want zonder dat de oppositie gehoord is, heeft de coalitie in de achterkamertjes al bepaald wat wel en niet door zal gaan.
De eerste termijn van PA Speciaal voor de progressieve achterban en wellicht ook voor de enkele collegeleden die nog wel met open vizier zaken aan willen gaan:.”

De twee A4-tjes van de eerste termijn zal ik de lezer hier besparen. Wel zal die bijdrage in de loop van de dag te lezen zijn op www.progressiefaltena.nl.
PA diende elf amendementen in, waarvan acht samen met de ChristenUnie. Zoals verwacht kwam er op geen enkel amendement steun vanuit de coalitiepartijen. Zij hadden zelf één amendement gemaakt waarin vele voorstellen vervat waren. Het grootste deel van die voorstellen kwam overeen met onze wensen en die voorstellen werden door PA dan ook van harte ondersteund. Ik doel op het volgende:

·         Voorgestelde bezuiniging onderwijsbegeleiding langzamer afbouwen tot nul.
·         Monumentenbeleid voortzetten.
·         Geen eigen bijdrage voor leerlingenvervoer.
·         Geen bezuiniging op sportsubsidies.
·         Behoud van PGB voor muziekonderwijs
·         Wb de combinatiefuncties: cultuururen onderbrengen bij de bieb en schrappen in de sporturen
·         Alles te bekostigen door minder geld uit te trekken voor externe inhuur

Het was zoveel mooier en beter geweest als ALLE partijen al in het voortraject hierin samen waren opgetrokken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten