maandag 4 februari 2013

De toekomst van Altena

Zaterdagochtend weer een bijeenkomst gehad met de drie gemeenteraden in Altena. We naderen steeds dichter het moment van besluitvorming over de mate van samenwerking of zelfs fusie tussen Aalburg, Werkendam en Woudrichem. Afgaande op de voorlichting van zaterdag zijn er eigenlijk nog maar twee logische opties, namelijk ambtelijke fusie en herindeling. De PvdA is hierin al heel lang duidelijk: wij gaan voor één Altena. Toch gaat dit bij mij soms ook wel met twijfel gepaard. Ik ben niet zo van de grote organisaties: logger, trager, langere lijnen en meer afstand. Aan de andere kant zie ik echter wel mogelijkheden om dit binnen de perken te houden. Het is in ieder geval iets waar ik zeer alert op zal zijn als het tot een herindeling komt in Altena. Het andere geluid waar ik gevoelig voor ben, is het ‘verlies aan identiteit’ als de gemeenten samen zouden voegen. Zaterdag realiseerde ik me echter dat dit onzin in. Alsof een gemeente, een gemeentebestuur de identiteit bepaalt in de dorpen. Identiteit maak je met elkaar, maak je als samenleving. Daarvoor maakt het niet uit of jouw dorp deel is van een gemeente van 10, van 25 of van 55 duizend inwoners.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten