donderdag 2 juli 2015

Wel/niet bezuiniging op de 3 decentralisaties?

Keihard beweerde ik tijdens behandeling van de kadernota het volgende: “Het rijk bezuinigt op de 3 D’s en u doet daar nog een half miljoen bovenop. Niet alleen het rijk kleed de zorg uit. Werkendam doet daar net zo hard aan mee.” Gesputter vanuit Lokaalbelang en van de wethouder, want Werkendam bezuinigt helemaal niet op de zorg, hoe kwam ik daarbij? Helaas had ik mijn voorbereidend werk thuis laten liggen, dus enige “paniek” viel mij ten deel. Waar stond dit? Waar had ik dit vandaan? Doorgaans heb ik een geheugen als een zeef, maar dit wist ik dan ineens weer. Pagina 8 van de kadernota: taakstellende bezuiniging op de decentralisaties: 50.000 euro in 2016, 75.000 euro in 2017 en zowel in 2018 als 2019 €.100.000. Geen half miljoen dus zoals ik beweerde (hoe kwam ik daar toch aan????), maar wel €.325.000 in vier jaar tijd. Maar nee, dat ging niet ten koste van de zorg, het zou gaan om natuurlijk verloop bij personeel, aldus de wethouder. Ik: “Dat heeft toch ook effect op de zorg, of ben ik nu gek?” Daarmee eindigde de discussie in de raad, maar het onderwerp bleef mij dwars zitten. Dus in de geschiedenis gedoken:
Bij de behandeling van de kadernota 2015 op 1 juli 2014 werd voorgesteld om te bezuinigen op de decentralisaties. Progressief Altena diende daarop, samen met de ChristenUnie een amendement in, dat het bij gebrek aan steun van Lb, CDA en SGP niet haalde. De toen afgesproken bezuinigingen maakten ook deel uit van de kadernota 2016 die afgelopen dinsdag besproken werd. Het is echter niet, zoals de wethouder beweerde, dat die bezuinigingen gehaald worden uit natuurlijk verloop van personeel. Het blijkt – aldus de kadernota 2015 – te gaan om het onderbrengen van bestaande kosten in het budget decentralisaties. De wethouder dus een beetje ongelijk (hoe worden ze ingevuld) en ik een beetje ongelijk (geen half miljoen, maar 325.000 euro). Blijft dat met deze aanpak het budget voor de drie decentralisaties zwaarder belast wordt, wat dus feitelijk neerkomt op “bezuinigen”. En dat vindt Progressief Altena geen goed plan. Immers:
·         er komt al minder geld van het rijk binnen op dit dossier;
·         dat er twijfels zijn bij de toereikendheid daarvan blijkt uit het feit dat de 3 D’s voor een half miljoen in de risicoparagraaf staan;
·         onbekend is nog of de rijksbezuiniging op HbH voldoende gecompenseerd wordt door de nieuwe aanpak;
·         de jeugdzorg is een openeindfinanciering;
·         enz.
Tot zover is de discussie in de raad echter niet gekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten