woensdag 24 april 2013

Vervangen na 60 jaar

Vele verhitte discussies herinner ik mij over de afschrijvingstermijn van schoolgebouwen. Vervangen na 40 jaar was het altijd, maar toen het 46, of 44 of zelfs al 42 jaar moest worden stond de gehele raad op de achterste benen. Dat kon echt niet!
Nu zijn we volop bezig met plannen voor brede scholen ofwel multifunctionele accommodaties (mfa’s). Die gaan afgeschreven worden – let op! – in  60 jaar. En…. zonder noemenswaardig commentaar….. gaat iedereen akkoord….. (behalve ik dan). Het is toch niet te geloven!
Maar ik snap het wel...... Die 40 jaar moesten indertijd stevig bevochten worden want voor menig school was die 40 jaar immers bijna volgemaakt en  een nieuw gebouw dat aan alle eisen voldoet was voor iedereen meer dan welkom. En, ach ja, gebouwen die we nu neerzetten pas over 60 jaar vervangen, dat is toch ons probleem niet meer. De zorgen neerleggen bij de volgende generatie(s) noem ik dat.
Het is ook nog eens zeer de vraag of de mfa’s die we nu ontwikkelen over 20, 40, 60 jaar nog steeds de passende formule zijn. Samenvoegen van onderwijs en dorpshuisfunctie onder één dak is een nieuwe ontwikkeling. Het lijkt nu ideaal, maar de tijd moet nog leren of dat ook daadwerkelijk het geval zal zijn.

1 opmerking:

  1. Je hebt gelijk Corine. Sterker, de huidige coalitie durft de uitdagingen van de nieuwe tijd niet aan. Een tijd met minder centjes. Daar lopen ze voor weg en dat zegt iets. Het CDA schuift zowel landelijk als lokaal op richting populisme. Ze moeten wel, want een boodschap is er niet, maar gedegen kun je het niet noemen.

    Govert Lagrouw

    BeantwoordenVerwijderen