dinsdag 2 december 2014

Participatiewet

Vanavond in de commissie Inwoners de behandeling van de participatiewet. Behalve een beleidsnota passeren er acht verordeningen. Het is lastig ‘zomaar’ akkoord te gaan omdat veel zaken nog nader ingekleurd gaan worden in een uitvoeringsplan participatiewet. Dat is een bevoegdheid van het college van B&W, maar namens Progressief Altena ga ik vragen daar de raad nadrukkelijk bij te betrekken. Ik maak me m.n. zorgen over de budgetplafonds die ingesteld gaan worden en de grenzen die gesteld gaan worden aan het aantal mensen dat met de verschillende beschikbare methoden aan het werk geholpen gaan worden. Ik wil weten wat er gebeurt als mensen zich aanmelden terwijl plafonds al bereikt zijn. Het kan niet zo zijn dat mensen met lege handen komen te staan. Bemiddeling naar werk is belangrijk!
Daarnaast ga ik het o.a. hebben over de tegenprestatie die van mensen verwacht wordt als ze een uitkering krijgen, over de no-riskpolis en over de voorbeeldfunctie van de gemeente waar het gaat over het in dienst nemen van arbeidsgehandicapten.
Voor het uitbreiden van de individuele inkomenstoeslag ga ik, namens progressief Altena, op zoek naar steun bij de andere politieke partijen. De individuele inkomenstoeslag komt in de plaats van de langdurigheidstoeslag en de raad is daarbij gerechtigd zowel de bedragen als de inkomensgrens vast te stellen. In het voorstel worden de toeslagen nu toegekend aan mensen die gedurende drie aaneengesloten jaren een inkomen hadden tot 110% van het minimum. Progressief Altena wil voorstellen de doelgroep uit te breiden en wel zodanig dat mensen met een inkomen tussen de 110 en 120% in aanmerking komen voor de helft van de genoemde bedragen. Hiermee maak je een geleidende schaal en doe je meer recht aan een grote groep mensen die het ook bepaald niet breed heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten