zaterdag 6 december 2014

Belastingdienst

Al drie dagen op een rij komt dagblad Trouw met grote artikelen over de belastingdienst en over uitkeringsinstanties. Mensen vertellen hoe ze in financiële problemen komen door late uitbetaling, door (onterechte) terugbetalingen en door buitenproportionele boetes na onbedoelde fouten. Het zijn soortgelijke verhalen die mij aanspoorden aandacht te vragen voor de financiële problemen van vluchtelingen die zich nieuw in onze gemeente vestigen. En met succes! Met instemming van alle politieke partijen deed het college van B&W de toezegging dat hierop in positieve zin actie ondernomen wordt. Zodra meer bekend is, laat ik het hier weten.
Ook heb ik aandacht gevraagd voor de financiële situatie van alleenstaande ouders nu zij voor een deel van hun inkomen afhankelijk worden van de fiscus. Mijn verhaal in de commissie van 2 december: “De belastingdienst is doorgaans niet één van de snelste en makkelijkst toegankelijke overheidsinstanties. Dit kan gaan betekenen dat alleenstaande ouders, die in 2015 voor hun inkomen deels afhankelijk worden van de fiscus, een kortere of langere periode financieel lastig komen te zitten. Naar eigen zeggen heeft u ze tijdig geïnformeerd, maar hebben alle mensen u ook werkelijk begrepen en ernaar gehandeld? De hele ombouw die nu plaatsvindt gaat wel uit van stevige geletterdheid van mensen. En daarnaast: zal de belastingdienst op tijd over de brug komen? Aan u de vraag hoe u gaat handelen naar alleenstaande ouders waar het tijdelijk financieel niet goed gaat door de veranderingen.”
Vrij vertaald was de ambtelijke reactie namens de wethouder: “Voor dergelijke mensen zullen we individueel bekijken hoe we ze kunnen steunen.” Ik reken erop! Belangrijker is echter dat zaken bij de belastingdienst beter en sneller geregeld gaan worden. Maar hoe ik dat geregeld krijg, weet ik niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten