woensdag 10 december 2014

Extra steun voor vluchtelingen

Vluchtelingenwerk Altena krijgt financiƫle armslag van de gemeente Werkendam (en mogelijk ook van Woudrichem) om in noodgevallen leningen te verstrekken aan vluchtelingen die zich nieuw in de gemeente vestigen. Dit is het positieve gevolg van wat ik namens Progressief Altena in de raadscommissie Inwoners heb aangekaart.
Wat is het geval:
Vluchtelingen die zich nieuw in een gemeente vestigen betalen de volle pond aan huur, zorgverzekering, nutsvoorzieningen, enz terwijl ze minimaal twee tot drie maanden moeten wachten voordat de belastingdienst met de eerste huur- en zorgtoeslag over de brug komt. Dit kan maandelijks honderden euro’s schelen en tot effect hebben dat mensen aangewezen zijn op de voedselbank en hun rekeningen niet kunnen betalen met boetes en schulden tot gevolg.
Ik ben dus heel blij dat dergelijke situaties nu voorkomen kunnen worden omdat Vluchtelingenwerk Altena tijdelijke leningen kan verstrekken die terugbetaald worden zodra de huur- en zorgtoeslag met terugwerkende kracht ontvangen worden. Mooi resultaat voor Progressief Altena. Maar nog veel mooier natuurlijk voor de vluchtelingen in onze gemeente!

6 opmerkingen:

  1. Ik denk niet dat het 'geven' van schulden een goede oplossing is. Geld dat er niet is, is er niet. Dat zou toch langzamerhand wel een les kunnen zijn die wij in het vrije westen hebben kunnen leren.Overigens ben ik niet de enige PA/er die zo denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede vraag. gelukkig ben ik daarom geen politicus. Maar niet goed is niet goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch maar voedselbank en afsluiten van gas en elektra dan.........

      Verwijderen
  3. Nee ik denk eerder aan salarissen in de publi sector boven de 75000 af te toppen en dat geld inzetten voor deze mensen die het echt nodig nodig hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan. Maar daarmee zal het probleem dat ik schets niet opgelost zijn. Het gaat nl niet zozeer om de hoeveelheid geld die de mensen (niet) hebben, maar het is de vertraging in de uitbetaling die voor problemen zorgt.

      Verwijderen