dinsdag 11 juni 2013

Gemeenschappelijke regelingen

Deze periode is het weer zo ver. Niet alleen de jaarrekening en de kadernota van Werkendam passeren, maar ook de jaarrekeningen en begrotingen van alle Gemeenschappelijke Regelingen (GR’en). Ofwel van alle taken, beleidsterreinen, werkvelden, of hoe je dat ook maar noemt, die de gemeente Werkendam samen met andere gemeenten uitvoert.
Werkendam neemt deel in 10 GR’en, waaronder het veiligheidshuis, het ambulancevervoer, de leerplicht, de sociale werkvoorziening, de GGD en de omgevingsdienst
De jaarstukken en begrotingen van die GR’en zijn doorgaans behoorlijk omvangrijk, soms leuk en interessant, soms niet om door te komen. Je begint er aan vol goede moed, maar op een gegeven moment bekruipt je het gevoel: ‘waar doe ik het eigenlijk voor?’ Als gemeenteraad keur je de jaarrekening al dan niet goed en geef je een zienswijze op de begroting. Die zienswijze (een A4-tje met opmerkingen) komt samen met de zienswijzen van alle andere gemeenten in die GR terecht bij het bestuur van de betreffende GR. En doen die er wat mee? Ik zou het werkelijk niet weten.
Toch maar links laten liggen dan? Alsof mijn inspanning wat dan ook maar bijdraagt aan het beleid of de besluitvorming. Aan de andere kant gaat het vaak om grote en belangrijke beleidsterreinen en is er veel geld mee gemoeid. Zie hier de spagaat waar ik me ieder jaar weer in bevind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten