maandag 24 juni 2013

Deeltaxi in Nederland

Zojuist een poster gezien waarop het Wmo-vervoer in Nederland in kaart is gebracht. Dat is het vervoer voor mensen die vanwege een beperking niet van het reguliere openbaar gebruik kunnen maken. Het gaat om vervoer per taxi of taxibusje naar bestemmingen in de omgeving van de woongemeente. Vaak is de ‘Wmo-taxi’ ook voor eenieder opengesteld, zij het voor een hoger tarief. Dat geschiedt onder de noemer van openbaar vervoer, maar dan zonder dienstregeling. In onze regio opereert dit WMO-vervoer onder de naam Deeltaxi
De 408 gemeenten in Nederland zijn verantwoordelijk voor het Wmo-vervoer. Vaak werken verschillende (buur)gemeenten samen om via een aanbesteding een contract te sluiten met één of meerdere taxi-onderneming(en).
Op de 408 gemeenten zijn er 90 Wmo-vervoerregelingen. Veel gemeenten zijn namelijk ‘eenpitter’; zij hebben hun eigen optimalisatie gezocht. Er zijn echter niet 90 contracten met taxi-ondernemers. Een tiental gemeenten heeft geen contracten, aangezien zij werken met een gelimiteerd vervoersbudget (pgb) per geïndiceerde Wmo’er, gerekend in geld of in kilometers per jaar of met een compensatieregeling. De klant mag daar zelf zijn taxibedrijf kiezen.
Twaalf contracten kennen een combinatie van Wmo-vervoer en leerlingen vervoer, waarvan drie ook met gym- en zwemvervoer. Soms is de ov-rol beperkt tot een leeftijdscategorie en in twee van de negentig regelingen is de ov-rol tijdgebonden: na 19.00 uur ’s avonds; de Regiotaxi komt dan in de plaats van het lijngebonden openbaar vervoer. In 36, meestal lokale regelingen is er in het geheel geen sprake van een combinatie met een ov-functie.
De tarieven voor Wmo-reizigers verschillen per regeling. Daar waar geen sprake is van een persoonlijk toegewezen vervoerbudget lopen de tarieven voor Wmo’ers uiteen van 30 cent instaptarief en 15 cent per kilometer tot 3 euro instaptarief met 60 cent per kilometer. Ook wordt veel in zones gerekend. Tarieven van 45 tot 55 cent voor instaptarief en per zone komen vaak voor. Geregeld is sprake van een jaarbudget aan kilometers of zones om de subsidieomvang binnen de perken te houden.

Hoewel ik al jaren het WMO-vervoer, ofwel de deeltaxi in onze gemeente volg en bekritiseer, heb ik me nooit gerealiseerd dat het op zoveel verschillende manieren geregeld is in Nederland. Én dat er dus blijkbaar iets te kiezen is. Een goeie les…….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten