zaterdag 30 mei 2015

Auditcommissie

Effectief controleren blijft voor de gemeenteraad een zeer belangrijke maar lastige taak. Omdat niet alle raadsleden kennis en affiniteit hebben met bedrijfsvoering is de auditcommissie in het leven geroepen.
De auditcommissie treedt op als vinger aan de pols van de gemeentelijke organisatie. Zij stemt de verschillende onderzoeken van accountant, college en rekenkamercommissie op elkaar af. Zo wordt de bedrijfsvoering meer efficiƫnt. Hiernaast vormt de auditcommissie de ogen en oren van de raad. Zij neemt de controlerende taak van de raad dus niet over, maar zij zorgt er wel voor dat de raad de controlerende taak beter kan uitvoeren.
Op zoek naar een omschrijving van de “auditcommissie” vond ik het bovenstaande op internet. Ik zocht ernaar omdat ik gisteren weer deel uit mocht maken van de auditcommissie van de gemeente Werkendam. Aan tafel: 4 raadsleden, 1 wethouder, 2 accountants, 1 lid van de rekenkamer, de griffier en 3 ambtenaren. Omdat ik mezelf beslist geen kenner voel op het gebied van “bedrijfsvoering” (zie omschrijving) vroeg ik aan de aanwezigen om wie het eigenlijk draait in de auditcommissie. Om de raadsleden dus. Alle anderen zijn toegevoegd als informant of adviseur. Gezien mijn kennis en ervaring kan dat geen kwaad. Gelukkig kunnen allen goed uitleggen en informeren. Het geeft alleen wel te denken over de stuurkracht van de leden-van-de-auditcommissie-waar-het-echt-om-draait. Of zou ik de enige zijn die zich ‘leek’ voelt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten