dinsdag 16 juni 2015

De toekomst van Wava / !Go

Vanavond op de agenda van de commissie Inwoners de toekomst van de sociale werkvoorziening Wava/!Go. Ter voorbereiding daarop vond er vorige week een bijeenkomst plaats met de zes gemeenteraden die over Wava/!Go gaan. Ik hoopte mijn ‘laatste’ vragen helder beantwoord te krijgen en op een uitwisselen van visies over de toekomst van Wava. Heldere antwoorden bleven uit en de vele aanwezige raadsleden leken hun tijd simpelweg uit te zitten. Ik ben benieuwd of het vanavond tot meer komt. Wat wordt, namens Progressief Altena, mijn insteek:
Er ligt een visie op Wava die vlees nog vis is: afstoten lijkt het credo, maar reorganisatie wordt in reserve gehouden voor het geval de reguliere markt toch niet met voldoende vacatures over de brug komt. De gepresenteerde weg lijkt een compromis tussen de wethouders van de zes gemeenten die participeren in Wava. Ik wil weten voor welk scenario Werkendam is gegaan.
De strategische keuze om zo mogelijk Wava te ontmantelen is niet de keuze die ik zou maken. Je kunt Wava niet nog een jaar aan het lijntje houden en de medewerkers in onzekerheid laten. Je kunt Wava niet afhankelijk maken van de grillen van de afzonderlijke gemeenten (de één zal wel afnemen bij Wava en de ander laat Wava links liggen) en van de toevalligheden in de markt.
Voor mij staat als een paal boven water dat we net als de WMO en de Jeugdwet de uitvoering van de P-wet niet alleen kunnen. Samenwerken is onontkoombaar. De doelgroepen zullen in de komende jaren steeds verder toenemen en alleen maar moeilijker worden. Om die op weg te helpen heb je brede kennis en kunde nodig en zul je moeten samenwerken in de benadering van werkgevers, in het bieden van Beschut Werk en bij groepsdetacheringen, wil je enige kans van slagen hebben. Het is dan logisch dat je die samenwerking zoekt in een organisatie die je reeds opgetuigd hebt. In Wava dus. Wava moet, wat mij betreft, dan ook niet ontmanteld worden, maar behalve voor de oude WsW ook een taak krijgen in nieuw beschut e/o bij werkgeversbenadering e/o in begeleiding e/o detachering e/o arbeidsmatige dagbesteding, enz. Hoe graag ik ook zouden willen, ik geloof niet dat het reguliere bedrijfsleven ineens de deuren wijd open gaat zetten voor vaste dienstverbanden voor mensen met een beperking. Wava moet dus, wat mij, wat Progressief Altena betreft, niet ontmanteld worden, maar opgeplust en daarin moeten zo snel mogelijk gerichte keuzes in gemaakt worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten