woensdag 23 januari 2013

PersoonsGebonden Budget (PGB) blijft!

Naar aanleiding van het onlangs verschenen cliƫnttevredenheidsonderzoek WMO maakte ik me toch wel zorgen over het gebruik en het voortbestaan van het PersoonsGebonden Budget (PGB). Met een PGB kunnen mensen zelf hun zorg inkopen. Zij bepalen zelf wat, door wie en wanneer iets gebeurt.
In het onderzoek gaven cliĆ«nten aan niet te zijn gemotiveerd een PGB te nemen. Het werd in gevallen zelfs afgeraden.  Als je dan vervolgens in een stuk over de transitie AWBZ naar de WMO leest dat er nog nagedacht moet worden over het wel of niet mogelijk maken van PGB’s, krijg je het gevoel dat het einde van het PGB in Werkendam in zicht is. Gelukkig werd ik gisteravond gerust gesteld. De ontwikkelingen waren blijkbaar alweer een stuk verder. Het aantal gebruikers van een PGB-plus (de administratie wordt dan geregeld) is enorm toegenomen en met het oog op de transitie AWBZ blijkt juist het PGB een goed middel om voorzieningen, om zorg te regelen tegen een lagere prijs. Dat is met het oog op alle bezuinigingen die met de transitie gepaard gaan geen overbodige luxe. In Werkendam blijft voor de WMO het PGB dus overeind.

2 opmerkingen:

  1. PGB is toch de ideale manier voor de meeste mensen om hun zorg zelf in te kunnen kopen, begrijp niet dat men bij het WMO dit durft af te raden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Corine Verweij29 juli 2013 om 19:41

      Mee eens dat een PGB voor velen ideaal is bij het zelf regelen en inkopen van zorg. Waarom een PGB binnen de WMO in sommige gemeenten afgeraden wordt, weet ik niet. Het was een landelijk onderzoek waar ik uit putte. Misschien komt het antwoord boven als je er dieper in duikt. Ik heb echter wel een vermoeden, namelijk dat het te maken heeft met inkoopafspraken over zorg in natura.

      Verwijderen