maandag 21 januari 2013

Decentralisatie Awbz krijgt grote gevolgen

Dinsdagavond wordt de raadscommissie Inwoners bijgepraat over de drie decentralisaties (jeugd, werk en AWBZ). Ter voorbereiding daarop ben ik me aan het inlezen. Ik “stuitte” daarbij op een recentelijke brief van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) aan het Ministerie van Algemene Zaken. Blijkbaar heb ik de afgelopen maanden onvoldoende opgelet want ik heb niet in de gaten gehad dat de overdracht van  Abwz-functies naar de WMO met zulke enorme kortingen - en dus consequenties voor belanghebbenden – gepaard zou gaan. Hieronder een (nogal technisch) deel uit die betreffende brief om e.e.a. duidelijk te maken. Voor mij een groot signaal om de blik te scherpen. Wat hier gaat gebeuren is heftig. Ik hoop de mogelijkheden te vinden om de effecten voor de kwetsbare groep die dit gaat raken tot het minimum te kunnen beperken.

“De AWBZ-functie begeleiding gaat per 2015 over naar de Wmo met een bezuiniging van 25%, zonder pakketingreep vooraf. Het kabinet veronderstelt dat de bezuiniging van 25% behaald kan
worden door efficiënter te werken en de grote beleidsvrijheid. Gemeenten plaatsen hier grote vraagtekens bij.
Een andere kwestie is de dagbesteding, omdat het regeerakkoord uitgaat van het afschaffen van de dagbesteding (onderdeel van de begeleiding) voor nieuwe gevallen. Die dagbesteding moet volgens de Tweede Kamer echter in 2014 gehandhaafd blijven (Motie Samsom), waarbij de bezuiniging van € 290 miljoen op de dagbesteding blijft staan.
De verzorging gaat in 2015 over naar de Wmo met een bezuiniging van 25%, die voor een (onbekend) deel gevonden wordt door een pakketingreep die het kabinet in de AWBZ doorvoert vóór de overheveling. Onbekend is welke bezuiniging dan nog door gemeenten doorgevoerd moet worden.
Het budget van huishoudelijke hulp (HH) in de Wmo wordt met 75% gekort: een verlaging van de decentralisatie-uitkering van € 1,2 miljard. Het kabinet veronderstelt dat deze besparing gevonden kan worden door de HH te richten op "hen die het echt nodig hebben en het niet uit eigen middelen kunnen betalen". Dit is meer dan twijfelachtig, aangezien 80% van de HH-cliënten al in de laagste inkomenscategorie zit.
Er komt een nieuwe regeling "Maatwerk Inkomensondersteuning" van circa € 760 miljoen, die de Wtcg en nog 2 regelingen vervangt. De regeling wordt in 2015 van kracht met een bezuiniging van ca. 45%. Het Rijk kan geen inzicht bieden in de vraag of er groepen in de problemen komen bij een bezuiniging van 45%. De VNG heeft een voorkeur uitgesproken voor het onderbrengen van de nieuwe regeling in de Wmo.
In het regeerakkoord is de extramuralisering van de zorgzwaartepakketten 1 t/m 4 in de periode 2013-2016 opgenomen. Mensen die nu in intramurale voorzieningen verblijven zullen voortaan thuis hun zorg ontvangen. Dit betekent extra taken voor gemeenten op het terrein van met name Wmo en wonen. De in de AWBZ te besparen bedragen lopen in de vele miljarden. De maatregel zal voor gemeenten grote kosten met zich meebrengen, niet alleen voor noodzakelijke woningaanpassingen maar ook voor diverse vormen van noodzakelijke zorg. In het regeerakkoord is hiervoor geen compensatie opgenomen voor gemeenten.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten