dinsdag 13 oktober 2009

Begrotingscursus

Ieder jaar pik ik er eigenlijk wel eentje mee: een cursus of een workshop om mijn vingers beter achter de gemeentebegroting te krijgen. Het blijft namelijk lastige materie. Gisteravond werd de cursus gegeven door BCO in de raadskamer op het gemeentehuis. Dicht opeengepakt volgden we met 8 raadsleden en burgerraadsleden de uitleg van dhr.Bruggeman. Eigenlijk hadden we er allemaal bij moeten zijn, want voor de zoveelste keer was de boodschap dat er in Werkendam teveel geredeneerd wordt vanuit de centen en te weinig vanuit de doelen en de effecten die we voor ogen hebben. Daarnaast zou minstens 10% van de uitgaven in de begroting bij goed doorlichten tot overbodig bestempeld (kunnen) worden en zitten we zo ruim in onze reserves dat beknibbelen echt niet nodig is. Uiteraard vertelde Bruggeman dit in heel andere bewoordingen, maar dit was toch echt het gevoel dat iedere keer bij mij weer boven kwam. De vraag blijft echter: "Hoe krijg ik het voor elkaar om dit bij de andere raadsleden en het college 'aan het verstand' te brengen en hoe maken we met elkaar een cultuuromslag?" Ik heb het gevoel daar nog steeds - helaas, helaas, helaas - te weinig bagage voor te hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten