woensdag 15 oktober 2014

Behandeling decentralisatie WMO

Ik vrees dat deze blog thuis gaat horen in het rijtje ‘lastig te volgen’. Immers, hoe vat je de behandeling van het beleidsplan en de verordening WMO samen, waarbij in pakweg 1,5 uur een velerlei aan onderwerpen de revue passeerden? Opvallend vond ik dat de andere partijen aan tafel na verschillende vragen en antwoorden, naar mijn idee, volledig akkoord waren met de plannen. Plannen overigens die over het grote geheel ook prima lijken (ik zeg bewust ‘lijken’ want de tijd moet leren of dit ook daadwerkelijk het geval is)
Voor mij, voor Progressief Altena lag dat toch wat anders. Op de meeste punten die ik inbracht werd ik weliswaar gerustgesteld. Wat bleef waren de zorgen over het ontbreken van de arbeidsmatige dagbesteding in de WMO en de besteding van de gelden die voorheen bedoeld waren om chronisch zieken en gehandicapten tegemoet te komen in hun meerkosten. Op beide zaken zal ik tijdens de behandeling in de raad dan ook terugkomen.
Mooi is in ieder geval dat het geld voor de WMO de komende jaren voor dat doel gelabeld blijft, dat er een reserve WMO is van 1,5 miljoen en een nog grotere ‘algemene’ reserve die in geval van nood ook ingezet kan worden. Daarnaast deelden nagenoeg alle partijen de visie dat er goede aandacht en waardering moet zijn voor de mantelzorgers. Dat dit ook geldt voor mantelzorgers van cliënten die niet in beeld zijn bij loket Altena staat voor mij als een paal boven water. Ook daar zal ik namens Progressief Altena in de raad opnieuw de vingers opleggen.
Tot slot heb ik met het volgende aandacht gevraagd voor ZZP’ers in de zorg: “Door bestuurlijk aanbesteden krijgen ook nieuwe ZZP’ers in zorgland de mogelijkheid me te doen. PA vraagt zich echter af of dit daadwerkelijk zo is. In artikel 21 en 22 van de verordening wordt namelijk van aanbieders verwacht dat ze beschikken over een klachtenregeling en over een regeling voor medezeggenschap. PA vraagt zich af of ZZP’ers daar wel aan kunnen voldoen.” Als reactie kwam dat in het inkoopreglement deze ‘hobbel’ niet opgeworpen werd. Uitgezocht wordt hoe de verordening en het inkoopreglement zich tot elkaar verhouden. Wellicht wordt dat ook nog iets om op terug te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten