zondag 27 oktober 2013

Derde haven op Noordoost?

Ik loop gewoon achter de feiten aan. Ik kan niet anders concluderen als het gaat om de mogelijke plannen met betrekking tot een nieuwe haven op locatie Noordoost (lees: tussen Sleeuwijk en Werkendam). De verrassing in het Altena Nieuws eind september deed ik in mijn hoofd nog af als luchtballon en de voorlichtingen in de commissie en voor bewoners heb ik door andere afspraken en een vakantie moeten missen. Inmiddels is wel duidelijk hoe serieus eea genomen moet worden en heb ik te dealen met een behoorlijke informatieachterstand die tegelijk lastig in te lopen is gezien de bezuinigingen, de begroting, de drie transities en de samenwerking in Altena die ook om het hardst roepen om aandacht en inzet.
Gelukkig timmert de Vereniging Veilige Mooie Dijk keihard aan de weg. Ze hebben inmiddels brieven gestuurd, de fractie bezocht en telefonisch meerdere keren contact gezocht waarmee ze mij van behoorlijk wat informatie hebben voorzien. Vooralsnog ben ik behoorlijk gevoelig voor hun argumenten, want
·         waarom een nieuwe haven aanleggen als je in de bestaande havens – weliswaar door rigoureuze maatregelen – nog capaciteit kunt creëren?
·         waarom zou een haven belangrijker zijn dan 150 woningen?
·         waarom zou Werkendam, na de Noordwaard, opnieuw een enorme opgave mbt Ruimte voor de Rivier voor haar rekening nemen?
Blijft een feit dat de materie zeer complex is, dat ik onvoldoende ingelezen en bijgepraat ben en dat de zeggenschap van (de raad van) Werkendam mbt het Deltaprogramma beperkt is. Het is weliswaar niet mijn portefeuille, maar ik krijg er toch wel een beetje de zenuwen van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten